تاسیسات نفت و گاز

تاسیسات نفت و گاز

تاسیسات نفت و گاز

تاسیسات نفت و گاز

تاسیسات نفت و گاز

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شیرهای چک ، یا شیرهای یک طرفه ، برای جلوگیری از جریان برگشت و در نهایت محافظت از پمپ ها و کمپرسورها طراحی شده اند. آنها در سبک ها و اندازه های مختلفی از 1/8 اینچ تا آنجا که ممکن است لازم باشد در دسترس هستند. شیرهای چک در بسیاری از صنایع و با کاربردهای مختلف اعم از آب شهری تا معدن و گاز طبیعی یافت می شوند. انواع متداول شیر های بازرسی ، شیر های بازرسی دو درب و شیر های بازرسی محوری و فتپنری هستند.

مطالب مرتبط: معرفی لوله مانیسمان

شیر چک محوری


این احتمالاً رایج ترین شیر بررسی در حال استفاده است و طراحی کامل پورت است ، به این معنی که دیسک در صورت باز بودن کامل ، از جریان عبور نمی کند. این سبک شیر چک در برنامه های کاربردی که درصد بالایی از مواد جامد دارند و تعداد چرخه روشن / خاموش کمتر است ، انتخاب مناسبی است. به دلیل فاصله ی دور دیسک ، شیر های چک کردن به آرامی بسته می شوند. این باعث می شود که آخرین فشار جریان معکوس باعث بسته شدن دیسک بسته و در نتیجه فشار زیاد ایجاد شود و باعث چکش آب شود. چکش آب هنگامی که سیال در حرکت مجبور به توقف یا تغییر جهت ناگهانی شود باعث افزایش فشار می شود و باعث ایجاد موج فشار در لوله می شود. این موج فشار می تواند مشکلات عمده ای از صدا و لرزش تا فروپاشی لوله ایجاد کند.

این شیر از نظر بستن شبیه به چرخش نوسان است و از نظر بسته شدن نیز کمی بهتر است به دلیل فنرهای سیم پیچ که به بسته شدن سریعتر دو درب کناف کمک می کند. ثابت شده است که هنگام مواجهه با چکش آب ، این بهترین انتخاب نیست ، اگرچه آنها عملکرد بهتری نسبت به شیر بازرسی دارند. به طور کلی ، این سبک از شیر ها یک شیر کالایی خارج از قفسه در نظر گرفته شده اند که سفارشی سازی کمی در دسترس است.


این شیر های جریان کامل به طور معمول دارای یک مونتاژ دیسک ساقه هدایت شده مرکز به همراه فنر فشرده سازی هستند. این بدان معناست که دیسک در جریان جریان می ماند. رسانه در اطراف آن جریان دارد و برای کار به کمک دستی یا خودکار نیاز ندارد. هنگامی که پمپ در حال کار است ، شیر باز است. هنگامی که پمپ خاموش می شود ، بخاطر فشار فنر فشرده سازی که روی دیسک عمل می کند ، سوپاپ کمی بسته می شود ، که تقریباً چکش آب را از بین می برد.
بیشتر درخواست ها برای شیرهای چک فقط اندازه خط و کلاس فشار را در نظر می گیرند ، زیرا فشار و جریان رسانه می تواند به طرز چشمگیری متفاوت باشد که در آن طرح های لوله برای نگرانی های آینده بزرگ هستند یا به دلیل کمبود یا نادرست بودن اطلاعات ، اندازه بزرگ نیستند. این همیشه بهترین راه برای تصمیم گیری در مورد استفاده از شیوه سوپاپ در سیستم نیست. موارد دیگری که باید در نظر بگیرید فشار کار ، سرعت جریان ، وزن مخصوص رسانه و دما است. تجزیه و تحلیل طراحی سیستم بسیار توصیه می شود. لازم است بدانید که چرا شیر ها از بین می روند و دلایل اصلی آن وجود دارد. شایعترین خرابی ناشی از ساییدگی بیش از حد قطعات داخلی شیر است. چشمه ها ، دیسک ها و ساقه ها با عدم ثابت نگه داشتن در حین کار ، زودرس می پوشند. هنگامی که دیسک به دلیل جریان کافی برای نگه داشتن آن در حالت باز کامل ، پایدار نیست ، می توان گفتگو را ایجاد کرد.

اندازه های شیر چک


منظور از اندازه گیری شیر شیر چیست؟
اندازه یابی شیر هدایت کننده مرکزی کار دشواری نیست. در کنار اندازه لوله ، کلاس فشار و نوع شیر مورد نیاز (فلنج ، ویفر و غیره) ، کاربران به فشار واقعی کار ، سرعت جریان ، نوع رسانه ، دما و وزن مخصوص رسانه احتیاج دارند. ممکن است به سادگی ساخت شیر در کنار فنر سبک تر باشد تا شیر کاملاً باز شود. برای اینکه شیر بتواند به وضعیت باز کامل برسد ، ممکن است نیاز به یک محدود کننده بالابر برای کاهش فاصله دیسک داشته باشد. هنگامی که شیر 100 درصد باز باشد ، در جریان پایدار خواهد بود و با از بین بردن اثرات پچ پچ ، باعث کاهش سایش زودرس و خرابی می شود. یادآوری این نکته بسیار مهم است که این شیر ها به مقادیر جریان واقعی طراحی شده اند و نه به اندازه خط. یک شیر به اندازه مناسب در هر دو حالت باز یا بسته کامل قرار خواهد گرفت.


مزایای استفاده از شیر چک مناسب:

 می تواند یک سیستم را در برابر خرابی های گران قیمت و خرابی یک تأسیسات تولید محافظت کند.
طول عمر شیر با کاهش خطر قطع شدن قطعات و آسیب دیدن تجهیزات در پایین دست می تواند تا حد زیادی افزایش یابد.
با اجازه ندادن جریان برگشتی ، از پمپ های موجود در بالادست محافظت می کند ، که می تواند باعث چرخش پمپ در جهت معکوس شده و باعث خسارت شدید شود.
منجر به محافظت بهتر از پمپ و کمپرسور می شود.
منجر به لرزش لوله ای کمتر می شود.
کاهش در مسائل مربوط به چکش آب وجود دارد.
در جهت گردش عمودی کار می کند.
برای اطلاعات بیشتر به سات ایران کوشش به آدرس http://www.irankooshesh.com/ مراجعه کنید

  • iranpipe iranpipe